8 uur van Zandvoort, opnieuw podium voor Spirit Racing!

Het is en blijft een vreemd racejaar, onduidelijkheid viert hoogtij en alles ligt onder de loep van de overheid. Met deze maatregelen moeten wij met ons raceteam laveren tussen de mogelijkheden en dat gaat ons in 2020 tot nu toe goed af. Afgelopen zaterdag pakten we met 40 auto’s in de baan de overwinning in onze klasse (Supersport) en wellicht nog meer zeggend een geweldige P2 in het totaal klassement.

Koud de baan op is voor Spirit niet geheel de juiste voorbereiding en de vrijdag er voor pakten we dan ook maar een testdag mee en debuteren gelijktijdig twee jonge kerels in de reserve auto voor de endurance races. Er waren best een aantal zaken grondig aangepast en we wilden kijken hoe dat op de baan tot uiting kwam. Al snel zaten we in het goede ritme en konden we verder met optimalisatie van de auto voor de racedag. In de andere auto testen we de nieuwe camerasystemen die het de vorige keer niet hielden in temperaturen boven de 65 graden in de auto.

Simon start de race op de vierde positie met 36 rijders achter zich op de tweede startrij. De start wordt een half uur uitgesteld en om 9.30 uur proberen alle rijders zich naar voren te wurmen door de eerste bocht. Er ontstaat al snel een felle strijd vooraan die de hele dag zou duren. De endurance race is ten opzichte van een sprintrace een competitie met veel meer facetten. Denk hierbij aan pitstops met banden en brandstof, maar ook strategie is bepalend voor de positie waar je op het einde wil zijn. Zo reden we de eerste 4 uur op de derde plek rond maar zaten daardoor strategisch op het einde op een goede positie, we moesten immers in de 8 uur maar liefs 9 stints afwerken.

De aanpassingen bleken succesvol en iedereen kon zaterdag thuis meekijken naar de live stream met beelden vanuit de auto. Prachtig nieuw item voor de teams en de thuisblijvers. Ook de komende races en in 2021 zal dit item dan ook actief blijven. De auto was super, de call’s waren op het juiste moment en wanneer het moest zetten de coureurs Simon en Rob er en tandje bij. Toch was het nog even spannend als een BMW van Bas Koeten Racing ons niet ziet en in de tarzanbocht onbedoeld tegen de voorkant aan knalt. Stuur ietsje uit het lood maar de Clio is sterk genoeg om dit te overleven. Als we dan in een code-60 (safetycar) situatie nog onze laatste pitstop kunnen maken mag Simon de auto over de streep rijden.

Wat opvalt, is dat de tijden aan het einde gelijk zijn aan de tijden van de start van de race, een mooi compliment voor de mannen van de preparatie. We staan het hele jaar in verschillende klassen steeds op het podium en in dit overgangsjaar hebben we een mooi beeld hoe we er voor staan voor 2021.

We zullen de komende race naar de Nürburgring op 17 oktober in de Nes-500 gaan rijden, en deze organisatie heeft op dit moment de beste kaarten in handen voor het komende seizoen. We zullen u daar zo snel mogelijk op de hoogte van brengen.