Barcelona 24h 09 2017

24h Barcelona. Over kansen, falen van materiaal, en uiteindelijk toch een verdiend podium.

Eind 2016 zijn we al begonnen met bouwen aan de 24h auto, veel updates vanuit de kennis van de laatste 24h race op het circuit van Zolder moesten de auto betrouwbaarder en sneller maken. Niets was echter minder waar, juist veel van de nieuwe delen gaven het binnen de 24h op, hieronder het verhaal.

Een droom die uitkomt
Het is natuurlijke een jongens (en meiden) boek, een 24h race rijden op je twintigste Spirit verjaardag met het gehele team. Iedereen met het vliegtuig behalve B.A. de Jong en Face Griek die de lange reis gezamenlijk met de truck mochten maken. De planning klopte precies en binnen het half uur onafhankelijk op reis met elkaar stonden de eerste Spirit members samen met de transportgroep aan de koffie op het befaamde circuit van Barcelona waar Max vorig jaar zijn eerste en voor Nederland historische overwinning binnen haalde.

De rijders
Na het bijpraten met de chauffeurs, tenten bouwen en de pit box inrichten stonden de testauto en de 24h auto klaar voor het drukke testprogramma van de 5 coureurs. Nieuw bij Spirit waren Eric van den Munckhof, meervoudig DSC kampioen en ervaren 24h rijder, samen met oud Formule Ford en kart kampioen Joey van Splunteren naast onze vaste Spirit rijders Rob, Frank en Stan.

Trainingen en kwalificatie
De trainingen liepen prima en pas in de laatste trainingen werd de 24h auto gebruikt, werkelijk geen enkel probleem met de auto’s gaven de burger moed, maar was ook wat we verwachten. De preparatie was niet voor niets deze keer wel heel zorgvuldig uitgevoerd. In de kwalificatie reden we dan ook gemakkelijk naar de tweede positie en werd de auto verder klaargemaakt en afgesteld voor de race die om 12.00 uur van start zou gaan.

Eerst 4 zorgeloze uren
De eerste 4 uur gingen prima, geen enkel probleem in de #168 auto, en op naar de derde stint begeeft het KMP (flipper) schakelsysteem het, we denken dat de hitte te veel wordt voor de pomp en er wordt gekozen voor handmatig de laatste 20 uur te schakelen. Erik staat inmiddels op nieuwe banden als na 200 meter de nieuwe band van de velg loopt, hij moet hierdoor het hele rondje op drie wielen afmaken dat kost allemaal veel tijd. Hankook trekt het boetekleed aan, verkeerde montage heeft de zijwand van de band vernield en we zakken hierdoor terug in de stand.

6 uur lang op P1
Al snel pakken de rijders het op en klimmen we in het klassement omhoog als het donker begint te worden, Iedereen rijd probleemloos tot Frank zijn rv wielophanging los staat onder de auto en de stuurkogel in twee delen verder door het leven gaat. We zakken terug maar ook de concurrenten hebben zo hun problemen. In de nacht rijd de auto echter weer als een klok en werken we ons weer op naar de eerste plaats … die we 6 uur weten vast te houden.

Alle zeilen bijzeten voor P3
Met nog twee uur te gaan begeeft het nieuwe uitlaatspruitstuk het die vervolgens ook de bedrading van de dynamo vernield. Even lijken we uit de top-3 te zakken maar de monteurs weten met een aantal noodverbanden de auto weer aan de gang te krijgen. De auto klinkt inmiddels als een v8 maar loopt als een twee cylinder kever. Toch weten we het podium nog vast te houden en eindigen op een verdiend podium P3 na een drukke nacht.

Terugkijkend
We hebben lang aan de eindoverwinning geroken maar het mocht deze keer nog niet zo zijn, complimenten voor de rijders ( geen enkele schade) en compliment voor het team die de auto telkens weer op de baan terug brachten. 24h.. volgend jaar maar weer, we komen terug met dezelfde doelstelling. Barcelona bedankt, het was weer een mooi hoofdstuk in de feuilleton over het Spirit Racing Team.