Monteurs grote winnaars op de Lausitzring.
Het was best een stukje rijden, 800 kilometer naar een voor de meesten onbekend circuit, maar wat werden we verrast door een prachtige accommodatie een geweldige baan en een snaar strakke organisatie. Bij ons was een debutant, Twan viel op het laatste moment in en liet gelijk bij het team een hele sterke indruk achter. Alle ingrediënten waren aanwezig om te scoren maar we kwamen met de Clio-7 niet verder dan twee maal een derde plek en we wilden zo graag meer.
Waarom, lees hieronder het verhaal.
We hadden vooraf een plan om meer track time te creëren door Simon met de trainingen te koppelen aan Twan waardoor Rob wat meer track time had in de trainingen, Simon had hier al eerder succesvol gereden en kon daardoor de baan ook op zijn duimpje. Gelijk kon hij dan Twan coachen in een vreemde auto, een nieuwe baan en ook nog een beetje roestig omdat de laatste keer racen alweer meer als een jaar geleden was.
De trainingen gingen prima, alle updates werkten prima en al snel konden we met Renault engineer Arnaud Fuchs werken aan de afstellingen, ook echt nodig want de baan is dermate hobbelig dat je de afstelling van motor en onderstel moet veranderen om de snelste rondetijd er uit te persen. Op het einde van de training hadden we beide auto’s dan ook prima op race trim staan.
Voor de kwalificatie benut Twan de hele tijd om nog beter gewend te raken en zal daardoor zich concentreren op het vergaren van meer baankennis en het verder leren kennen van de auto. Maar voor de Clio-7 van Rob en Simon waren er andere plannen. Simon ging na de opwarmperiode op nieuwe banden vol voor de eerste sectie als de achterkant de voorkant probeert in te halen en hij corrigerend het gras opzoekt om zo te proberen om zijn weg te kunnen vervolgen. Helaas lag daar ook een z.g. beton broodje die de onderkant vernield en en passant ook het oliefilter open scheurt. Het vervolg raad zich raden als alle olie op straat ligt en de motor een aantal momenten zonder oliedruk draait. We probeerden de motor nog te redden maar kunnen de schade aan de turbo en lagers niet goed inschatten. Einde van de nieuwe motor, vervangen.
Met nog drie uur te gaan moeten we beginnen aan een schier onmogelijke klus, motor vervangen en voor en onderkant herstellen, het lukt, zij het dat we afscheid moesten nemen van wat stukken aerodynamica. Het samenspel van de mensen is en blijft een hoogtepunt om te zien, wat een inzicht gecombineerd met inzet om de klus te klaren. Ik denk dat veel ondernemers jaloers zijn op de inzet van het team om het te klaren. Twee minuten voor de start staat de auto met Rob er in klaar.
In de race missen we ietsje aan tijd maar als we dan op het einde ook nog een derde plaats binnen weten te halen is het succes compleet, – een terechte beloning voor de mannen want dat zijn het- van ons team.
Twan draait vervolgens al beter en weet ondanks de afkalving van de zwaar belaste banden op de ovall zijn rondetijden steeds constant te houden en weet met Simon in een prima stint van plek 7 naar plek 4 te rijden. Tevreden blauwe ogen stappen ook na de wedstrijd uit na een foutloze stint, zijn reactie was ook veelzeggend – wat een auto… en nu weet ik weer wat ik gemist heb in het racevrije 2020 -. Perspectief voor 2022 is er zeker, we zijn al een beetje begonnen om daar een mooi plan voor te maken, Twan past er prima bij.
En nu, deze week vol aan het werk om ons voor te bereiden op de race van aankomende zaterdag, deze keer op het circuit van Zandvoort waar we de 8 hr. van Zandvoort zullen gaan rijden.
