Race twee, de Zolder SuperPrix in België was warm… heel warm.

We waren compleet in Zolder met Rob in de vertrouwde Clio nummer 401, Bart in de Clio 404 en onze nieuwe rijders John en Sandra in de 499. Op het einde van het weekeinde staat Rob nummer 1 in het kampioenschap maar heeft nu ook het maximaal aantal resultaatseconden voor de komende races van de Supercar Challenge. Hoe verging het ons dit weekeinde.

De trainingen
We hadden het er best druk mee, drie auto’s in de baan verdeeld over drie teams moesten de auto’s opzetten voor de races van aankomende zondag. Rob en Bart waren bekend met de auto maar voor Sandra en John was het nog even omschakelen vanuit de Alfa van vorig jaar. Sandra nam de setup voor haar rekening waarbij een afstelling gevonden moest worden die het houd tussen de afstelling van John als de voorkeur van haarzelf.

Dit ging steeds een stukje beter en aan het einde van het testprogramma was de auto waar hij zijn moest. Bart kan erg goed overweg met de nieuwe voortrein en kan de achterkant nu ook wat meer laten werken, de tijden gaan steeds verder omlaag maar vooral het gevoel in de auto is het hele weekeinde aanwezig. Rob heeft de set up van Frankrijk mee genomen en deze doet het ook prima op Zolder, al snel kunnen we met de 401 werken aan banden en remmen wat op dit specifieke circuit de sleutel is voor een goed resultaat.

Kwalificatie
Alle drie de auto’s in de top 5 is top maar vooral het gevoel in de auto is prima, Rob mist de pole op maar liefst 0.8 seconde maar staat wel op de eerste startrij van de Sport klasse. We zullen strategisch moeten proberen om verder vooraan te komen maar de resultaatseconden zullen daar niet mee helpen. De auto’s voelen alle drie prima aan en gaan we met veel vertrouwen de eerste race van het weekeinde in.

Race 1
Het is heet, mega heet. de temperaturen in de auto raken de 70 graden en met name voor Rob en Bart is het zwaar omdat zij het alleen moeten zien te klaren. John en Sandra wisselen met de pitstop en kunnen de krachten verdelen. Opvallend is hoe snel ze samen de auto onder controle hebben en rijden in de race steeds betere tijden. Maar ook Bart is opvallend snel in zijn 404 en rijden de Spirit Clio’s weer in de top 5 van de Sport klasse. Rob is hierbij de snelste rijder en komt binnen op p-2 met Bart net buiten het podium op p-4 met Sandra en John daar weer vlak achter. Een goed begin van het race weekeinde.

Race 2
Met de ervaringen uit race 1 worden de auto’s van Bart, John en Sandra verder aangepast om het onderstuur nog verder uit de auto te krijgen. Dit lukt, de auto’s reageren goed op de aanpassingen.

Op een gegeven moment rijden de Clio’s 1, 3  en 4 in de race, en wat zou het mooi zijn als…, maar een safety car gooit roet in het eten en waar Rob als eerste de pits in gaat komt hij er als laatste uit  (maximaal resultaat seconden) maar Bart komt de pit in op p4 en gaat er mooi als eerste uit en neemt brutaal de kop in de Sport klasse.
Ook John, die tijdens de stop wisselt met Sandra komt voorin te rijden op positie twee in de race. Helaas voor onze auto’s duurt de safety car situatie te kort en sluit het hele veld weer aan, maar nu in een andere volgorde.

Rob is het grootste slachtoffer en rijd nu laatste …  en moet zich in de komende 25 minuten weer naar voren werken. Het was sowieso nog mooi dat Rob nog in de wedstrijd was want bijna werd hij meegenomen in een crash vlak achter hem, nog net op tijd kon hij de auto wegsturen van het ongeval. Als de race van start gaat is het hele veld bij elkaar en wordt er stevig gevochten om iedere meter asfalt.
Sandra die het stuur over heeft genomen van John heeft opeens een storing in haar dashboard en valt uit met een ( naar later bleek ) defect relais van de brandstofpomp. Balen want ook zij streden volop mee voor het podium. Bart moet vanuit de koppositie de snelle Silhouette- Honda van Tappel voorbij laten en rijd nu vlak voor Rob op de tweede plaats. Rob komt inmiddels uit het achterveld en zit in 4 ronden vlak op de achterbumper van Bart, die hem voorbij laat om gezamenlijk de aanval op de leider te kunnen doen. Maar de banden begeven het en de wegligging neemt steeds verder af.

Rob komt nog op 2.5 seconde van de leider maar red het net niet en is net als gisteren 2de in de uitslag van de race. Bart heeft de snelle Belgen vd broek en Voet achter zich gekregen die goed zijn omgegaan met hun banden in de race. Bart houdt lang stand maar moet net het laatste podium weggeven aan de Peugeot RCZ en komt net als zaterdag maar nipt buiten het podium.

Spa
Rob mag als kampioensleider van start over drie weken op Spa maar Bart, John en Sandra hebben weinig resultaatseconden op de snelle baan in de Ardennen. Alle drie de auto’s hebben hierdoor weer kans op het podium en wat zou het mooi zijn als we ze een keertje alle drie……

Indien u als sponsor er bij wilt zijn kunt u zich aanmelden bij Rob, hij zal u dan de laatste informatie geven over het evenement.

Tot snel,