Raceverslag Assen 17-18 augustus.

Assen was met 88.000 toeschouwers het decor voor alweer het 5de raceweekeinde van het seizoen en dat ging deze keer niet zonder slag of stoot. Toch stonden we aan het einde van het weekeinde nog bovenaan in het kampioenschap en stonden alle Spirit coureurs op het podium van Nederlands grootste raceweekeinde.

Onze nieuwe rijdster Priscilla Speelman maakte haar faam meer dan waar door de eerste race glansrijk te winnen. Bart Drost was er ook weer bij deze keer naast Sandra, John was immers dit weekeinde voor zaken naar het buitenland.

Trainingen

Het was eigenlijk veel te kort om zaken te testen en als je dan je auto moet delen zoals Sandra en Bart is goed testen eigenlijk uitgesloten. Sandra heeft niet zoveel tijd nodig, en Bart kwam in de korte tijd al beter in zijn ritme, de auto was anders als zijn vorige en dat was voor de snelle man uit Amerongen nog even wennen. Priscilla pakte het systematisch op en kon veel met de analyse van Justin in de data en de adviezen en voorbereiding van haar engineer Peter. Rob probeerde eigenlijk te veel zaken uit, nieuw soort remblokken, en een bredere opzet aan de achterkant brengen hem niet verder naar voren. Jammer maar we moeten zaken proberen te testen om gezamenlijk harder te kunnen gaan ten opzichte van onze concurrenten. Rob test alle veranderingen altijd zelf als eerste uit.

Kwalificatie

Bart start de kwalificatie om zo ook meer tijd in een voor hem vreemde auto door te brengen en waar zijn tijden steeds verder verbeteren snoept Sandra in de slotfase van de training er nog 1.5 seconde af. Priscilla is gedurende haar training vooral constant, wat haar al snel haar de koosnaam– het dieseltje- geeft. Zij besluit de training vlak achter Sandra en John op de 6de plaats. Rob probeert op 4 nieuwe banden wat hij kan om de pole binnen te halen maar Tappel is- met een naar later is gebleken illegale auto – te snel voor de kampioenschapsleider uit Twisk.

Het geeft het in de kwalificatie uitslag ook wel een beetje aan met Henk Tappel 1.5 seconde los van de rest en daar 5 man binnen een seconde daar dan achteraan. Werk aan de winkel voor de technische commissie.

Race-1

De auto van Henk Tappel blijkt maar liefst 58 kilo te licht en wordt bestraft met 15 strafseconden in de race. Is dat voldoende …  wij denken van niet,  maar zullen ons moeten neerleggen bij de beslissing van de Supercar Challenge.

Toch grijpt de gerechtigheid in als op de helft van de race de auto uitvalt. In de race zijn de Spirit auto’s sterk en rijden binnen de eerste 4 plaatsen in de wedstijd. Met de uitval van Henk Tappel komt Priscilla op de eerste plaats te rijden, Rob op drie en Bart met Sandra daar vlak achter.

Met nog 1 ronde te gaan ziet het er goed uit, totdat bij Rob 100 meter voor de finish zijn wiel er af breekt en hij terugvalt naar de laatste plaats en zo belangrijke punten misloopt in het kampioenschap. Balen met een hoofletter B. Maar Priscilla weet de auto in haar debuut naar de eerste plaats te rijden, nog niet zo lang terug deed een zekere MV dat ook bij zijn eerste race voor Red Bull.

Door de uitval van Rob pakken Sandra en Bart de derde plaats en staan er drie glimmende Spirit coureurs op het podium en een balende Rob daar onder.

Race-2

Het was een hele klus om de schade aan de auto van Rob te herstellen, maar hij staat 2 uur voor de start er weer keurig bij alsof er niets aan de hand was. Priscilla nog nagenietend van haar race is aan het puzzelen hoe ze haar strafseconden moet wegkrijgen en Bart en Sandra proberen met een uitgekiende strategie weer naar het podium te rijden. Voor Rob zullen de eerste ronden spannend zijn omdat er veel nieuwe delen op de auto zitten die het wel allemaal even moeten doen.

Met de start gaat het ook gelijk goed mis, volle tribunes leveren altijd meer schades op, overmoed en onkunde liggen dan vaak te dicht bij elkaar. Rob kan er net om heen als voor en naast hem de auto’s op elkaar vliegen en daar vlak achter weten onze andere Clio’s ook buiten de trammelant te blijven.

En daar is hij, de eerste safety car in de wedstrijd is een feit. Als de brokstukken zijn weggehaald gaat het veld weer van start om drie ronden later weer achter de safety car aan te rijden door weer een nieuw incident op de baan. Bart weet op een goede positie buiten de problemen te blijven en geeft in de pitstop het stuur over aan Sandra. Priscilla, zich verbijtend, kan onmogelijk haar vele strafseconden goed maken met al dit oponthoud.

Rob zit met een hele moeilijke auto op de baan en heeft soms de volle breedte nodig om bij te blijven. In de pitstops worden wat veranderingen doorgevoerd en dat geeft een betere wegligging voor het tweede gedeelte. Sandra heeft de auto van Bart overgenomen en dwingt Rob om over te schakelen naar een extra versnelling in de eerste 20 minuten na de pitstop. De concurrentie komt inmiddels heel snel naar ons toe en we houden het met de auto van Rob maar net, en eindigen met 0.3 seconden voorsprong als derde op het podium.

Priscilla heeft geen mogelijkheid om haar resultaatseconden in een verkorte race met twee keer een safetycar goed te maken en eindigt vlak achter Sandra en Bart op de 6de plek. Al met al 6 bekers te verdienen in het weekeinde en drie gaan er mee naar Spirit, daar doen we het voor…

Volgende race

De volgende race wordt een tussenrace op het circuit van Zandvoort, waar we op 21 september zullen gaan testen en racen (8 uur van Zandvoort) met de nieuw gebouwde endurance auto. Oud Spirit coureur Frank Bedorf zal dan weer zeker naast Rob plaatsnemen en met de derde coureur zijn we nog in overleg news hierover volgt nog.De volgende race van de Supercar Challenge op Spa is op 4/5 oktober, interesse om te komen laat het ons maar even weten.

Tot snel!

PR Spirit Racing