Raceverslag eerste race Spa, de kop is er af (letterlijk)…

Dutch Supercar Challenge, Spirit Racing tijdens de Finale races Assen 2017, race 04
Raceverslag DSC Finale races Assen 20, 21 en 22 oktober
26 oktober 2017
Raceverslag race Zandvoort Jumbo Racing Days 2018
23 mei 2018

Raceverslag eerste race Spa, de kop is er af (letterlijk)…

Eerste race Spa, de kop is er af (letterlijk)…

Na een jaartje sleutelen was het team er aan toe, na de succesvolle eerste test op Assen waren we in opperbeste stemming afgereisd naar het circuit in de Ardennen. Twee bekers gingen mee naar huis en ook nog een mooie pole position gaven een mooi beeld wat we mogen verwachten in 2018.

Voordat we gaan kwalificeren rijden we altijd nog 2 vrije trainingen om de laatste afstellingen in de auto te zetten. We waren al snel op het goede spoor en toen 13 minuten voor het einde de achterbanden het opgaven had het verstandig geweest om de auto binnen te zetten. Het was tenslotte niet voor niets die dag vrijdag de 13de . U raad het al een crash in de chicane gaven veel werk aan de auto van Rob. Bart daarentegen draait prima zijn rondes al had hij af en toe een vreemd “hikje” in zijn acceleratie.

Voor de tweede training is de auto weer gereed en begint Rob met zijn tweede training, nou.. heel kort. Een steentje heeft zich tussen de poelie en de snaar genesteld en breekt de aandrijfsnaar van de waterpomp en daar sta je dan met alle goede bedoelingen, einde training twee voor Rob. Bart daarentegen heeft de snelheid te pakken en sluit de tweede training af met een prachtige eerste plek. Maar dat hikje.. die zat er nog in.

De kwalificatie is de volgende meting en we starten met 4 hagelnieuwe banden, dit werkt super en er komt een mooie battle om de pole. Iedere keer rijden we onder de tijd door en denken hem binnen te hebben als een concurrent er in de laatste minuut onder door gaat. Balen.. Nou heel kort, zijn tijd is gezet in een rondje dat hij de track limits heeft overschreden en zijn tijd wordt afgepakt. Rob pakt zo de pole en Bart op de tweede rij met een vierde plaats op de grid. Een mooi begin van het weekeinde.

Race 1

Tijdens de eerste race is Rob goed weg en neemt de leiding van het veld, Bart zit daar vlak op als plotseling het hikje een hoestbui wordt en de auto ernstig begint over te slaan. Balend komt Bart binnen en wordt er 1 bobine gewisseld waardoor de auto het beter gaat doen maar nog niet helemaal super is. In de pitstop worden de andere bobine ook vervangen. Na de vervanging is de auto super en rijd Bart prima tijden maar met een te grote achterstand. Rob moet zijn leidende positie echter opgeven, de Peugeot is te snel, en komen als tweede over de finish. Tevreden maar nog werk aan de winkel voor het technische team.

Race 2

Op de zondag is alles anders, het heeft de gehele nacht geregend en alle data van de trainingen kunnen in het putje. We moeten deze gegevens halen uit het verleden en die zijn er gelukkig. Bart heeft er meer dan zin in, en regen past Rob ook prima en dat blijkt. Bart rukt op naar de derde plaats en Rob pakt in de regen 3 seconden per ronde op de concurrentie. Toch loopt het niet zoals we gewild hadden, en waar de concurrentie wisselt naar slicks, blijven wij rijden op de regenbanden. Het wordt te droog en Rob verliest in de laatste ronde P1 en Bart in de laatste ronde P3. Samen op het podium had een prachtig einde van het weekeinde geweest maar deze bewaren we dan maar voor de volgende race op Zandvoort op 19-20-21 mei.