Raceverslag DSC Finale races Assen 20, 21 en 22 oktober

Spirit Racing Dutch Supercar Challenge, Nürburging 2017 race 03
Raceverslag Nürburgring 30 sept. – 1 okt. 2017
3 oktober 2017

Raceverslag DSC Finale races Assen 20, 21 en 22 oktober

Dutch Supercar Challenge, Spirit Racing tijdens de Finale races Assen 2017, race 04

Hankook Finaleraces Assen

Hankook Finaleraces Assen

Spirit vice kampioen in de Sport klasse, maar het ging deze keer niet allemaal  zonder slag of stoot Hieronder het verslag van de meest tumultvolle race van de afgelopen jaren.

 

Assen en Spirit. Het blijft met de finaleraces een moeilijke combinatie. De afgelopen jaren hebben we er veel problemen. Zo lagen we daar vorig jaar nog op ons dak en zijn de weersomstandigheden in oktober vaak zeer wisselend. Het nemen van goede beslissingen blijft moeilijk. Zo gokte Peter op meer regen in het tweede stuk van de tweede race, maar bleef het te droog voor de regenbanden. Werd Jos er volledig buiten zijn schuld om afgetikt door de niet oplettende rozenkweker Oly en moest Rob na een goed opgebouwde voorsprong tandenknarsend toekijken hoe na het ongeval met Jos de safety car de voorsprong om zeep hielp.

Kortom de finalerace waren weer ouderwets, maar nu met een blije Rob voor de tweede plaats in het kampioenschap en een teleurgestelde Jos met een bak schade aan zijn Clio. En vervolgens Bart die dit jaar wel heel veel heeft geleerd en heeft bijgetekend voor 2018 en zal uitkomen in de nieuwste auto, maar hierover later meer.

 

Kwalificatie.

Omstandigheden zijn moeilijk het regent en de baan is erg nat, maar daar waren we op voorbereid. We liggen in het begin 1-2 en 3 maar worden met een opdrogende baan ingehaald door de andere deelnemers. Rob rijdt in zijn tweede sessie terug naar p3 als de multi snaar van de motor het begeeft. Einde kwalificatie voor Rob, maar Jos en Bart klimmen in de regen terug naar p4 en p5. Zat er meer in .. wellicht maar we zijn tevreden, alles is immers nog heel. En dat kon in deze kwalificatie niet iedereen zeggen.

Race-1

Tijdens de eerste race worden we ondersteund door wederom een mooie gastengroep, op zaterdag en op zondag zijn er rond de 60 gasten die de wedstrijden van Spirit meebeleven. De finaleraces blijven trekken voor veel mensen, ook al omdat er vaak nog wat te behalen en te beleven is. De kampioenschappen worden namelijk in de Supercar Challenge veelal in de laatste races pas verdeeld.

Maar in de finaleraces gaat het ook te vaak hard tegen hard en hier is de zaterdagrace geen uitzondering op. Het gaat fout in de ramshoek als Edwin Grouwels zijn Porsche drie maal over de kop moet laten gaan bij het inhalen van een achterblijver. Rob staat dan inmiddels langs de kant met een motorstoring, nou ja storing.. wat het was, dat bespreekt hij graag met jullie zelf.

Het is chaos.. Bart staat opeens op de laatste plaats, de tijdwaarneming is van slag, overtredingen worden niet gezien en de totaaluitslag laat 2 uur op zich wachten. Balen voor Jos die een halve seconde tekort komt voor het podium, ook hier laat de wedstrijdleiding het afweten als blijkt dat hij aantoonbaar naast de baan gezet is. Rob, weer terug op de baan  haalt Bart in en rijd inmiddels weer op de 5de plaats, drie plaatsen achter de snelle Alfa van vd Voort en vd Sloot.

Door deze uitslag zakt Rob naar p3 terug in het kampioenschap. Kortom, de organisatie was zoek en de wedstrijdleiding verloor de grip op de zaterdagrace. Wel alle drie auto’s weer aan de finish met weinig werk, en dat kwam goed uit want er stond een mega BBQ op ons te wachten deze keer georganiseerd door Totall-Ship Supply met opper vleesjesbakker Jos achter het vuur.

Het bleef nog lang onrustig in de Spirit box.

 

Hankook Finaleraces Assen

Race-2

Tijdens de laatste race is het nat en gokken we op een opdrogende baan in het tweede gedeelte van de race, alle 3 de auto’s staan op een regenafstelling, waarbij de ene auto weer wat verder gaat als de andere om zo in ieder geval 1 auto op het podium te krijgen. Zo staat Rob op vol regen, Jos en Bart er tussenin om voor alle omstandigheden zo een redelijke auto te hebben. Met de start is Rob direct weg, het regent, de auto is subliem en de concurrerende Alfa verliest 5 seconden per ronde in de volle regen. Zo wilden we het graag de winst in de begin periode pakken en zo de wedstrijd dicteren.

Hierachter rijdt Jos en hierachter Bart.. kan het mooier. Helaas ging het fout voor Jos en Bart maar wel om wel heel verschillende redenen. Bart en Peter gokken in de pitstop op doorrijden op regenbanden omdat er op de radar weer regen op komst was, maar helaas kwam deze niet snel genoeg en zakt Bart weg uit de top-3.

Maar voor Jos is het nog allemaal een graadje erger als een BMW Jos werkelijk vol in de zijkant raakt en de gehele zijkant aan gruzels rijdt. Achterscherm, dorpelverbreders bodemplaat en voorportier stuk, verder nog de achteras en een velg krom, en is ook de splitterhoek van de voorbumper er afgereden. Gelukkig Jos zelf helemaal niets maar zo wil je het seizoen niet eindigen, zeker niet als het volledig door anderen wordt veroorzaakt.  Echt balen…

Onmiddellijk vervolgens een safetycar die ook zo nog de voorsprong van Rob volledig weg knabbelt. Rob eindigt uiteindelijk de race op de tweede plaats en pakt zo de tweede plek weer terug in het kampioenschap maar wat overheerst is de oliedomme actie waardoor Jos de winter in gaat met een lelijke bak schade. Ook deze keer liggen winst en verlies weer dicht bij elkaar.

Al met al zit seizoen 2017 er weer op, met prachtige herinneringen aan het podium in de 24h van Barcelona en een strakke tweede plaats in het kampioenschap. Maar ook het doorgroeien naar een hoger niveau van het technisch team van Spirit Racing. We gaan de winter weer in met veel opdrachten en zal Bart in 2018 gaan rijden in het nieuwste paradepaartje van Spirit. Een Clio-4 met endurance-motor met 260 pk, we zijn benieuwd hoe Bart de cursus van afgelopen jaar in de praktijk kan gaan brengen. Zijn vaste team zal de auto gaan bouwen, we zijn natuurlijk benieuwd naar de eerste testresultaten, we houden u hierover op de hoogte.

Iedereen bedankt voor jullie nimmer aflatende enthousiasme, ondersteuning en positiviteit.

Jullie zijn nog niet van ons af en zullen binnenkort de plannen presenteren voor het nieuwe seizoen, en dat deze speciaal zullen gaan worden kan ik op voorhand al garanderen.