Raceverslag Magny Cours 04 2019

Best ver… was de eerste reactie van iedereen toen de agenda bekend werd van de Supercar Challenge. Het bleek het allemaal meer dan waard en konden we na het eerste weekeinde met twee tweede plaatsen en als koploper in het kampioenschap weer huiswaarts keren. Een prachtige start van het nieuwe seizoen.

Transport
Lang hebben we getwijfeld of we de eerste race wel zouden rijden, maar onze transport-sponsors LVS en Haulo Berging trekken ons over de streep. Onze oudste sponsor Haulo Berging was met eigenaar Klaas en Riet Klomp en zijn twee zoons met een grote delegatie aanwezig. Maar ook Hans Vriend van LVS Trucks moest vroeg uit de veren om samen alles op tijd in Magny Cours af te leveren.

Nadat het team het verblijf en de auto’s klaar heeft gemaakt is het tijd voor de eerste trainingen op een voor ons nog onbekend circuit waar Felipe Massa in 2008 de laatste F1-race wist te winnen. We zitten er direct al redelijk bij en moeten al snel op zoek naar de laatste seconden. Met name de afstelling van de remmen is cruciaal en ligt hierop de focus omdat de wegligging vanaf het eerste moment prima is.

Toch gaat het mis als Rob aan het einde van de sessie te veel bezig is met afstellingen en niet goed met zijn positie op de baan. We rijden vol de bandenstapel in, en verpletteren alle aanwezige delen in de voorkant van de auto. Voor de tweede training wordt de spare-car ingezet om zo deze af te stellen en klaar te maken als de auto niet op tijd klaar zal zijn voor de kwalificatie. Het is niet nodig het team sleutelt de auto op tijd in elkaar en staat er piekfijn bij voor de eerste kwalificatie van het jaar.


Kwalificatie.
Met de nieuwe opzet van de voortrein kunnen we met bredere voorbanden rijden en dit heeft succes als we 1.2 seconde winnen t.o.v. de eerdere trainingen. Helaas is Tappel in de BMW-silhouet nipt sneller en we op de tweede plaats mogen plaats nemen op de eerste rij van de Sport klasse. Auto voelt echter prima aan we moeten kunnen aanvallen in de race, maar weten niet of de banden dit aan kunnen.

Race-1
We zijn prima weg voor de eerste race en kunnen aansluiten achter Tappel, en gaan met een defensieve strategie van start om de banden in het eerste half uur te sparen. Helaas is dit niet de juiste strategie en komen we op P3 te liggen achter de Peugeot van de kampioenen van vorig jaar.

Na de pitstops veranderd er weinig in deze stand, we kunnen bij blijven, maar van aanvallen is geen sprake. Toch krijgen we een positie cadeau als in eerste positie rijdende Tappel uitvalt met een elektrische storing. Eerste race P2 daar kunnen we tevreden mee thuis komen. Maar in de tweede race moet het allemaal net even scherper.

Race-2
Met de wetenschap van race-1 gaan we er vol in vanaf het eerste moment van de race en pakken de kopstart in de tweede race. Weliswaar rijdt Tappel vlak achter ons maar tot een serieuze aanval komt het niet. De winnende Peugeot is wat teruggevallen en gezamenlijk maken we na 30 minuten de eerste pitstop. Hierin valt de beslissing omdat de eerste drie uit de uitslag van race-1 resultaatseconden (erestraf …) krijgen in de volgende race.

Tappel is niet gefinisht en mag met de pitstop 10 seconden eerder dan ons van start. Deze grote voorsprong geven ze niet meer uit handen en moeten we weer genoegen nemen met de tweede plek en pakken zo veel punten voor het kampioenschap.

Auto’s doen het perfect en met deze wetenschap prepareren we tevreden de auto’s naar de specifieke afstellingen voor de volgende race van het kampioenschap van de Supercar-Challenge.

Volgende race
Van 31-5 tot 2-06 rijden we op het circuit van Zolder in België de tweede race van ons kampioenschap. Vanaf dit moment zal de tweede auto bestuurd gaan worden door John van de Voort en Sandra van der Sloot.

Indien u als sponsor er bij wil zijn verzoeken wij u dit kenbaar te maken aan Rob. Hij zal u verder informeren over het dagprogramma van race 2 in de Supercar Challenge.