Raceverslag Nürburgring 30 sept. – 1 okt. 2017

Dutch Supercar Challenge, Spirit Racing tijdens de 24h van Barcelona 2017 01
Raceverslag Barcelona 24h 2017
8 september 2017
Dutch Supercar Challenge, Spirit Racing tijdens de Finale races Assen 2017, race 04
Raceverslag DSC Finale races Assen 20, 21 en 22 oktober
26 oktober 2017

Raceverslag Nürburgring 30 sept. – 1 okt. 2017

Spirit Racing Dutch Supercar Challenge, Nürburging 2017 race 03

Het weekeinde met drie keer een seconde aan de verkeerde kant.

Een van de mooiste banen op de kalender is en blijft de Nürburgring: uitstraling top, voorzieningen top en ook de baan is prachtig om te rijden. We reden dit keer in alle denkbare weeromstandigheden, waarbij met name de kwalificatieomstandigheden dit keer zo slecht waren dat het eigenlijk gewoon te gevaarlijk was. Rivieren over de baan en 1 cm water op het rechte eind gaven wielspin tot in de vierde versnelling.
Maar met een regenrace op de zaterdag en een prachtige dag op zondag hadden we alle omstandigheden in de autosport weer te pakken. Tot groot plezier van onze gasten.

Kwalificatie

Tijdens de kwalificatie is het bijzonder nat en is er werkelijk geen enkel droog spoor op de baan te vinden, druk werk dus voor de monteurs om de auto’s aan te passen aan deze omstandigheden.
En juist de monteurs blonken uit dit weekeinde, met snel sleutelwerk en prima anticipatie op de problemen op het technische vlak.
Helaas begeeft in de kwalificatie de motor het van onze gastrijders Sandra v/d Sloot en John v/d Voort. De compressie is weg op de derde cilinder. Er wordt gekozen voor een motorwissel, hoewel reparatie wellicht ook een optie zou zijn geweest. Bart moest in het begin erg wennen aan de nieuwe natte omstandigheden maar ging steeds sneller en eindigde op een vierde plek, vlak achter de top drie. Rob kan alleen de snelle Peugeot van Voet en v/d Broek niet bijhouden; de kampioenen van 2017 laten zien dat ze hun zaakjes prima voor elkaar hebben.

Race 1

Het is nog steeds bar slecht als we van start mogen voor de eerste race. Er is gekozen voor een rustige start om te voorkomen dat we in de onvermijdelijke schade van de eerste bocht belanden.
Dit blijkt een juiste keuze: waar 6 auto’s tegen elkaar staan, glipt de Clio trein er tussendoor en komen erg goed door de eerste paar ronden. Rob en Sandra dicht bij elkaar en Bart daar vlak achter met een koppelingsprobleem die hem in de 14de ronde doet stranden langs de baan. Echt balen omdat het steeds sneller ging met onze Clio debutant die overigens komend jaar in de nieuwste auto van Spirit komt te rijden en tot veel plezier van de technische groep heeft bijgetekend voor het nieuwe seizoen. De verhalen gingen dan ook dat zijn huidige auto even wraak nam omdat hij haar gaat verlaten…, iets met karma of zo.
Rob en Sandra werken samen om de snelle Peugeot te achterhalen en dit lukt, Sandra rijdt voorop met telkens Rob op minder dan een seconde daar vlak achter. Maar wat hij ook probeert, de oude Clio kampioen laat nergens de deur openstaan en ze gaan uiteindelijk binnen 1 seconde als de nr. 1 en 2 over de streep in Duitsland. Helaas werd Rob bestraft met 30 strafseconden omdat de pitstop 1 seconde te kort had geduurd. Gelukkig nog net wel op het podium maar best wel jammer. Maar ok, dit hoort er bij als je alles op de limiet wil doen.

Race 2

Zoals al eerder gememoreerd, werkelijk prachtig weer en de auto’s stonden er helemaal klaar voor om goed te presteren tijdens de tweede race in Duitsland. Bart had tijdens de trainingen op droog steeds strakker gepresteerd met een mooie prestatiecurve, en had er na de uitval op zaterdag dan ook bijzonder veel zin in. Rob nam Bart mee over de baan om wat tips and tricks bij te leren, en Sandra deed met hem de data. Het gevolg was dat hij gedurende het weekeinde zichzelf met drie volle seconden heeft verbeterd, dit belooft nog wat met de Turbo voor komend seizoen.
Tijdens de eerste ronden komen de Clio’s vast te zitten achter een trage Porsche uit een hogere klasse. Ondanks een dubbel aantal pk’s houdt de beste man ons vervelend op. En waar we winnen in de bochten komen we er naast in de bochten maar verliezen het weer op het rechte eind.
Rob komt er, wat hij ook probeert, niet langs en Sandra kan hierdoor ook weer aansluiten achter Rob. We verliezen op deze manier 1.5 seconden op de kop en gaan vervroegd de pits in om te ontsnappen aan deze blokkade. Sandra heeft inmiddels het stuur overgedragen aan John met een jagende Bart achter hem aan. Het verschil bedraagt op de streep 0.4 seconde in het voordeel van John maar Bart heeft gereden voor wat hij waard is, helaas net buiten het verdiende podium.
Rob doet wat hij kan om bij de koploper te komen maar vergaloppeert zich nog even in de Dunlop chicane en kan niet meer bij de leidende Peugeot komen. Wel was de auto nog niet zo goed geweest, dus dit geeft weer mogelijkheden en kansen voor de laatste race op Assen.
Al met al 4 bekers voor Spirit, we mogen dus niet klagen.

Bekijk de fotoreportage van de Nürburgring 2017