Raceverslag Spirit Racing, weekeinde 22/23 juni Spa Francorchamps.

De derde race van het seizoen is altijd cruciaal in het kampioenschap, afhaken betekend immers in de achtervolging, maar scoren betekend dat je vanuit een leidende positie kan regeren. Wij kozen dit weekeinde vol voor de aanval, en niet zonder succes. Tijdens de hoofdrace stonden de Spirit coureurs op de eerste twee plekken van het podium een mooie combinatie van een sterk team, goede strategie en een gelukje.

Spa is en blijft magisch, vraag het iedere willekeurige coureur of circuitbezoeker en Spa komt altijd voor in de top-3. De ligging, het circuit, en het weer zijn altijd anders dan op welke baan dan ook. Het is dan ook mooi dat de Supercar Challenge het weer voor elkaar heeft gekregen dat we dit seizoen daar twee keer mogen acteren.

Op de vrijdag trainingen werd Rob gestraft om niet te investeren in nieuwe banden en dacht het wel op de banden vanuit de vorige race te kunnen doen. Niets is minder waar als Sandra en John hem de oren wassen en maar liefst 4 seconden sneller zijn op verse banden. Als Rob dan ook nog de auto bijna in de muur parkeert is het signaal vanuit het team duidelijk, dit gaan we dus nooit meer doen.

De vrijdag trainingen zijn sowieso moeizaam, de vele spins en crashes van de 60 auto’s op de baan geven veel safety car situaties waardoor de effectieve rijtijd eigenlijk veel te klein is. Toch hebben we een idee hoe het goed moet komen en prepareren we de auto’s voor de kwalificatie.

Tijdens de kwalificatie is de Silhouette van Tappel ongenaakbaar en Rob moet 0.8 seconden toegeven op de snelle Assenaar. Als dan bij Rob zijn snelste tijd wordt afgenomen door een lullige tracklimits uitspraak mist hij de eerste rij op 0.2 seconden van zijn teamgenoten. Maar goed, starten op de derde plek is niet verkeerd. De auto’s voelen ook prima aan door de goed gekozen set-up voor de kwalificatie die we ook zullen doorzetten in de race.

Race-1
Tijdens race 1 pakt Rob de positie van de voor hem gestarte John en sluiten we aan achter de Silhouette-Honda van Tappel. Daar gaat er wat mis en ziet Rob al snel rook vanuit de linker achterkant uit de auto van de Assenaar, die vlak daarna ook uitvalt voor de race. Kijk daar was hij het gelukje uit de intro. Rob rijdt zo als eerste door de eerste 3 ronden en John is volop in de strijd met de concurrentie met de snelle Peugeot met Vd Broek achter het stuur. De Peugeot is echter te snel en John kan hem niet houden, en zet de aanval in richting Rob. Rob probeert wat hij kan maar kan de Peugeot niet achter zich houden. Deze situatie veranderd niet, er is geen mogelijkheid tot het maken van een actie en sluit Rob op 3.5 seconde op P-2 aan achter de Belgen. Sandra heeft inmiddels het stuur over genomen van John en rijd richting de derde plaats in de wedstrijd. Maar vlak voor het moment van inhalen voor P3 is er een band lek geraakt en moet Sandra de pits opzoeken voor vervanging. De laatste 2 ronden rijden heeft verder geen zin en wordt de auto balend vroegtijdig naar binnen gehaald.

Race-2
Het is nog heter als gisteren en we moeten strategisch een stapje maken om in deze race voor de Belgen te komen, zij zijn op hun thuiscircuit meer dan bedreven en zijn altijd snel op het circuit in de Ardennen. Tijdens de start ontbreekt concurrent Tappel, de auto is niet goed genoeg voor de race en zal de strijd moeten gaan zonder de snelle Silhouette. Rob pakt weer de kopstart en rijd in de eerste ronde weg van de concurrenten. Ook John zit er goed bij en sluit aan op P2. Dan gaat het mis bij het uitkomen van La Combe als 4 teamgenoten elkaar uitschakelen door een mega crash. Wij zitten daar vlak achter en proberen zo goed mogelijk om de brokstukken heen te rijden als de safetycar de wedstrijd neutraliseert.

Weg voorsprong van Rob en als alle rommel is opgeruimd wordt de baan weer vrij gegeven voor het vervolg van de race. De Peugeot zit op de hielen van Rob en als Rob in Eau Rouge (gedwongen) van zijn lijn moet verliest hij topsnelheid naar boven waarvan de Belgen onmiddellijk profiteren.

Omdat Rob zo snel mogelijk de pits in wil om de banden te laten controleren, er lag immers er veel rommel op de baan na de crash, rijden de Belgen nog twee ronden door. De Pitstop van Rob is strak en kan zo twee ronden vrij in het veld aanvallen om zo te proberen om voor de concurrentie te blijven. Dit lukt, de pitstop en reparatie aan de Peugeot duurt langer en kan Rob de laatste 25 minuten georganiseerd door engineer Marco naar de finish rijden. Sandra neemt na de pitstop het stuur over van John en rijd strak naar de voorliggers toe en pakt tot veel plezier van het team de tweede plaats in ontvangst. Spirit P1 EN P2, u begrijpt..Partytime.

Rob gaat als koploper in het kampioenschap op 12-13-14 juli naar Zandvoort voor de volgende race op het programma van de Supercar Challenge.

Indien u als sponsor daar bij wilt zijn, verzoeken wij u tijdig contact op te nemen met Rob.