Raceverslag Zandvoort 14-15 juli 2019.

Race weekeinde 4 op het circuit van Zandvoort, drie van de zes bekers voor Spirit Racing, uitgelopen in het kampioenschap, een makkelijk en stressvrij weekeinde zou je zeggen. Niets was minder waar.

Het blijft een apart fenomeen in de Supercar Challenge, resultaatseconden als je gewonnen hebt of op het podium staat, waardoor je de volgende race langer stil moet staan tijdens de pitstop. Deze “balance of performance” methode houdt het veld echter goed bij elkaar maar je moet het wel altijd een beetje uitleggen aan de mensen.

Het principe van de successeconden, die je krijgt wanneer je op het podium komt, bepalen voor een groot deel je kansen in de volgende races. ‘Na de zege en de tweede plaats op Spa-Francorchamps moesten wij nu veel langer stilstaan bij onze pitstop. Maar dit is het systeem, hiermee zullen we moeten handelen.

Trainingen en kwalificatie
Het weekeinde begon vreemd met een totaal verregende training, maar ook tijdens de kwalificatie was het nat en besloten we geen onnodige risico’s te nemen omdat de wedstrijd op dezelfde dag onder droge omstandigheden werd verreden. Zo waren we terug te vinden op P4 en P7 van de startopstelling.

Race 1
Het ging gelijk (weer ..) goed mis tijdens de beginfase van de eerste race als vier man in de problemen komen en elkaar van de baan af kegelen. Gelukkig blijft dit voor de beide Spirit auto’s bespaard en komen na de eerste ronde goed door in de voorste gelederen van de Sport klasse. Als de Silhouette van Henk Tappel in de problemen komt rijd Rob op de eerste plek met de 2018 kampioenen Voet en vd Broek op de tweede plaats daar vlak achter.

John en Sandra rijden daar weer vlak achter maar weten dat de resultaatseconden een belangrijke rol gaan spelen in de uitslag. Na de pitstop ziet de situatie er ook gelijk weer anders uit. De Belgische Peugeot rijdt nu op kop en wat Rob ook probeert hij krijgt de auto er niet langs. Wel hebben John en Sandra de auto inmiddels op de derde plaats gekregen en zo gaan we ook over de finish. Beide auto’s op het podium, een zeer goede manier om het weekeinde te beginnen.

Race-2
Tijdens race twee is het de man op pole Henk Tappel die de kopstart neemt als Rob een storing op zijn dashboard in zijn auto heeft en tijdens de opwarmronde de auto moet resetten. Dit lukt uiteindelijk maar hierdoor wel terugzakt naar de laatste plaats. “Poepstart” zou Olaf Moll zeggen en zo voelt het ook.
Sandra die door werkomstandigheden van John alleen gaat rijden in de race zit er gelijk goed bij en sluit aan bij de koplopers. Rob daarentegen moet in de achtervolging om weer bij de kop te komen.

Probleem is wel dat we niet alleen op de baan moeten strijden maar ook wederom strijden tegen de resultaatseconden. Rob heeft nog al het geluk van de wereld omdat hij met een scheur in zijn velg (kerbstone) de verplichte pitstop weet te halen en hij niet is uitgevallen met een lekke band. Het wiel wordt voorverwarmd door de bandenwarmers vervangen tijdens de pitstop waardoor Rob probeert vanaf de vierde plek weer terug te komen naar de kop.

Dit lukt, als een safetycar situatie weer eens roet in het eten gooit en er onvoldoende tijd overblijft om de aanval op Sandra en de leidende auto van Tappel in te kunnen zetten. Zo eindigen er weer twee Spirit Clio’s op het podium maar nu in omgekeerde volgorde. Ten minste.. dat dachten we.
Tijdens de controle na de race is de auto van John en Sandra maar liefst.. twee kilo te licht en krijgen ze 15 seconden straftijd in de uitslag. Het is helemaal zuur omdat door de laatste safetycar het veld bij elkaar is gekomen en zij terugvallen naar plek 6 in de einduitslag. Balen … Nou ja, het goede hierin is weer dat ze de resultaatseconden zijn kwijt geraakt, en nu grote kanshebbers zijn voor de overwinning op het circuit van Assen tijden de Gamma Racing Days op 16, 17 en 18 augustus.