Raceverslag Gamma Racing Days 2018

Raceverslag DTM races Zandvoort 2018
17 juli 2018
Raceverslag Racing Festival 2018, Spa
1 oktober 2018

Raceverslag Gamma Racing Days 2018

Raceverslag Assen, Gamma Racing Days 2018

Met maar liefs 94.000 toeschouwers was ook dit jaar de Gamma Racing Days op Assen weer goed gevuld. Spirit Racing kwam weer aan de start met twee snelle Clio’s in de Sport klasse en werden dit weekeinde gadegeslagen door grote sponsorgroepen die een racedag in de box kwamen beleven.

Vrije training
Tijdens de trainingen is er veel aandacht voor de auto van Bart, de structurele problemen met het ploffen van de linker voorband kan niet worden opgelost door Hankook. We zijn er niet gelukkig mee en moeten nu de auto anders opzetten om nieuwe problemen te voorkomen.

Dit is gelukt met de eigen mensen, de adviezen van Hankook zelf waren volledig onbruikbaar. In de trainingen ben je nu al vooraf bezig met het inbrengen van de eerste heat cycle waardoor ze na afkoeling harder worden en zo beter bestand tegen de belasting van onze Turbo motoren. Vreemd genoeg hebben we deze problemen met de vorige merken racebanden van Pirelli en Dunlop nog nooit gehad.

Kwalificatie
In de kwalificatie is Bart net iedere keer op het verkeerde moment buiten, en als hij dan in een snelle ronde zit dan is er weer een gele vlag die hem dwingt van het gas af te gaan. Rob pakt de eerste rij op 0.2 seconden van de Pole, Bart sluit daar achter aan op p5 op de derde startrij van de Sport klasse.

Race 1
In race 1 is Rob goed weg en kan aansluiten en wegrijden van de eerste 6 auto’s in de klasse, Bart is inmiddels naar P4 gereden en is op aanraden van wederom Hankook op een hoge achterbandenspanning vertrokken. Dit heeft een averechts effect, en nadat de spanning tijdens de pitstop is teruggebracht rijdt Bart tijden waarmee hij mee kan in de top 3. Helaas is het daarvoor te laat en mist hij de aansluiting net met de top-3, maar komt erg tevreden terug over het functioneren van de auto. Rob kan de nummer 1 niet bij houden, en moet zijn tweede plaats krachtig verdedigen tegen de snelle Peugeot van een Belgisch Team. Dat lukt nog net, het eerste podium is binnen.

Race 2
We hebben er zin in, en dan met name Bart, die zo gelukkig was met de auto in deel 2 van de eerste race en dat bleek.. Bart zit na de start van race 2 direct achter de top en rijd net zulke snelle rondetijden als de eerste drie. Bart heeft nu ook het voordeel dat hij geen resultaatseconden heeft en krijgt opdracht om aan te blijven haken tot de pitstop en dan hierna de race uitrijden op de eerste positie. De concurrenten moeten allemaal langer stil staan tijdens de pitstops. (De nummers 1-2- en 3 krijgen immers een (ere) straf als je in de vorige race op het podium heb gestaan).

Maar toch gaat het verdikke weer mis als Bart vanachter wordt omgetikt en met te veel schade zijn auto in de pit box moet parkeren, wel heel zuur na een geweldig begin van de race. Rob is nu nog als enige in de race en moet na een tik op het wiel in de tweede ronde verder met een listige auto. Rob komt deze keer net verder als P4. Wel houd hij nog net de koppositie in het kampioenschap vast.

Tijdens de volgende race hebben we nog wat in petto, kijken of we dit weer kunnen gebruiken om de auto’s weer op het podium te krijgen. Volgens ons ….

Volgende race
Op 28-29-30 oktober staat de volgende race weer op het programma, we moeten dan naar België naar het circuit van Spa en zullen daar eens kijken of we het tij kunnen keren.