Zolder 07 2018

50% van de bekers mee naar huis en toch nog ontevreden, dit heeft wat uitleg nodig…

Zolder is befaamd, berucht, en als het dan ook nog enorm heet is en het asfalt wordt 51 graden dan heb je een uitdaging, niet alleen als technisch team maar ook als coureurs. Gelukkig heeft iedereen dit probleem en diegene die zich het beste kon aanpassen gooide hoge ogen. Hieronder het verslag.

Kwalificatie, Bart op Pole!
Het begon zo goed: P1 en P3 in de kwalificatie is natuurlijk super. Voor Rob is deze kwalificatie belangrijk omdat hij altijd een puntje oplevert en met minieme verschillen met de nummer twee in het kampioenschap is ieder puntje meegenomen. Klare zaak leek het, tot we een protest kregen van onze concurrent “ gehinderd in een snelle ronde ” en wordt niet alleen Rob drie plaatsen terug gezet maar ook de auto van het Belgische team ontvangt eenzelfde straf door een reactie na dit incident. Gevolg: Bart op Pole, zijn eerste … maar zeker niet zijn laatste dit seizoen. Hij komt er aan.

Race 1, Spirit on top.
In de eerste race zijn de omstandigheden gelijk en moeten we strategisch de juiste beslissingen nemen en dat loopt volledig gesmeerd. We houden de banden en de remmen heel en eindigen op nummer 1 en 2 in de eindrangschikking. Spirit beide bovenaan op het schavot en de auto’s hebben het heel zwaar maar gaven geen krimp, en dat konden onze concurrenten niet zeggen. Dit geeft moed voor de race op de zondag.

Rob van P2 naar P1
Race 2, uitval Rob, en Bart flikt het… bijna. In de tweede race zijn we er meer dan klaar voor. We hebben nog een aantal zaken kunnen updaten en Rob mag starten van Pole met Bart daarachter op de tweede startrij. Het is echter de concurrerende Peugeot die de kopstart pakt en samen met Rob weg loopt van de concurrenten.

In de vierde ronde valt echter het doek voor Rob als de aandrijfsnaar van de waterpomp breekt, de motor de kokende koelvloeistof over de banden giet en Rob slippend komt stil te staan. Motor oververhit, koelmiddel er uit, einde race voor Rob die balend achter de vangrail staat.  Toch wordt Rob weer snel enthousiast als hij ziet hoe teamgenoot Bart vol op jacht gaat naar de concurrerende Alfa van het duo Van der Sloot en Van der Voort. Werkelijk alles moet uit de 1.6 turbo geperst worden om er in de buurt te komen en 6 ronden voor het einde is het zover. Bart rijdt op kop en verdedigt de kleuren van Spirit op Zolder.

Full house
Maar het mocht verdikkie niet zo zijn. Bart heeft in zijn jacht om de zonder resultaat seconden gestarte Alfa in te halen te veel gevraagd van zijn Hankook voorbanden. Zijn rondetijden vallen terug met drie seconden per ronde en hij kan onmogelijk de volgers partij geven, en met nog twee ronden te gaan is het gebeurd, Bart valt terug naar P3. Normaal is ieder podium er eentje om te vieren maar van deze geniet Bart als sportman helemaal niet. Wellicht, als, misschien, waren allemaal wijze woorden maar Bart is een racer, jammer dat de banden dat niet kunnen begrijpen. Maar Bart is klaar voor Zandvoort, reken daar maar op.

U merkt het, we hebben de aansluiting met de top met alle twee de auto’s prima te pakken en gaan het over 10 dagen (14-15 juli) op Zandvoort weer proberen.